اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

براساس گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه دهم تولید گازهای گلخانه‌ای و رتبه هشتم آلودگی هوا را در جهان به خود اختصاص داده است.

خورشید پرس - براساس گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه دهم تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و رتبه هشتم آلودگی هوا  را در جهان به خود اختصاص داده است که مبنای یکی تولید گاز دی‌اکسیدکربن و دیگری آلاینده‌های خطرناک کمتر از 10 میکرون است.
پایگاه خبری این سازمان شیوه محاسبه وضعیت این کشورها را این‌گونه توضیح داد: بیشتر کشورهایی که در صدر فهرست قرار دارند، کشورهایی با صنایع عظیم، ظرفیت تولید و جمعیت بالا هستند و به منظور حفظ محیط‌زیست و اجتناب از آثار مخرب آلودگی، لازم است این کشورها راهکارهای مناسبی را برای کاهش مصرف انرژی، منابع جایگزین تامین انرژی، بهبود شبکه حمل‌و‌نقل عمومی و تولید گاز دی‌اکسیدکربن اتخاذ کنند.
طبق این گزارش آمریکا که همواره نخستین تولیدکننده این‌گونه گازها بود توانسته جایگاه خود را به رتبه دومی تقلیل دهد.
بر این اساس فهرست 10 کشور نخست تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای به شرح ذیل اعلام شده است:
چین: کشور چین با تولید سالانه 6018 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در رتبه نخست جای دارد.
آمریکا: تا سال 2007، آمریکا بزرگترین آلوده کننده جهان محسوب می‌شد. این کشور درحال حاضر با تولید سالانه 5833 میلیون تن انواع گازهای گلخانه‌ای، در رتبه دوم قرار گرفته است.
روسیه: روسیه با 141.950.000 نفر جمعیت، در مقام سوم آلوده‌کننده‌های جهان قرار دارد و سالانه 1704 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند.
هندوستان: این کشور با 1.139.964.932 نفر جمعیت، از نظر تعداد ساکنان در مقام دوم جهان قرار دارد. درنتیجه میزان تولید گازهای هیدروکربن در این کشور حدود 1293میلیون تن در سال است.
ژاپن: ژاپن با تولید 1247 میلیون تن گاز دی‌اکسیدکربن در سال، مقام پنجم این فهرست را به خود اختصاص داده است.
آلمان: آلمان که برای رسیدن به استاندارد اتحادیه اروپا، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که سالانه 3 درصد از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای بکاهد، در رتبه ششم است.

کانادا: کانادا سالانه 614 میلیون تن گاز دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند و جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است. متخصصان صنعت حمل ونقل، استخراج معادن و فعالیت کارخانه‌ها را علت اصلی آلودگی محیط‌زیست این کشور می‌دانند.  

 انگلستان: انگلستان با رتبه هشتم، سالانه 586 میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. چندی قبل بزرگ‌ترین پروژه تأمین انرژی از باد در انگلستان راه‌اندازی شد و تا‌کنون طرح‌های متعددی برای تأمین انرژی پایدار در این کشور مطرح شده است.
کره جنوبی: این کشور با تولید سالانه 514 میلیون تن گاز دی‌اکسیدکربن در جایگاه نهم قرار دارد. دود حاصل از کارخانه‌ها و سیستم حمل ونقل این کشور مقادیر زیادی از اکسید گوگرد را وارد جو زمین می‌کند. این ترکیبات عامل اصلی باران‌های اسیدی هستند.
ایران: ایران سالانه 471 میلیون تن گاز دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند و در جایگاه آخر این فهرست قرار دارد و از مشکلات متعدد مرتبط با آلودگی هوا و آب رنج می‌برد. به گونه‌ای که حیات وحش دریای خزر در معرض خطر جدی قرار گرفته است.
طبق این گزارش، آلوده‌ترین شهر جهان- اهواز- است. آلودگی این شهر بیش از سه برابر میزان متوسط آلودگی کشور است. علت اصلی آلودگی هوا در ایران، تولید بنزین بی‌کیفیت توسط کارخانه‌های پتروشیمی داخلی است. براساس این گزارش ایران رتبه هشتم آلودگی هوای جهان را به خود اختصاص داده است. در این گزارش از اهواز، سنندج، کرمانشاه، یاسوج به عنوان 4 شهر آلوده جهان نام برده شده است. اوضاع آلودگی در 5 کشور دیگر انتهای این فهرست به قرار زیر است. البته این گزارش براساس میزان ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوا در مدت 7 سال مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن اعلام شد:
 کویت با میزان 123میکروگرم در متر مکعب رتبه دهم را دارد.
 نیجریه با میزان 124 میکروگرم در متر مکعب دارای رتبه نهم است.
 ایران رتبه هشتم را در تولید آلودگی دارد.
 امارات متحده عربی با 132 میکروگرم در متر مکعب در رتبه هفتم قرار دارد.
 مصر با میزان 138 میکروگرم در مترمکعب در رتبه ششم قرار دارد.
 عربستان سعودی با 143 میکروگرم آلودگی در مترمکعب رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

تاریخ: ۱۶ / ۱۰ / ۱۳۹۲   

مطالب مرتبط :

سطح دی اکسیدکربن جو به بیشترین میزان در تاریخ رسید

 آلودگی آب و هوا در چین

آلودگی هوا در جهان هفت میلیون قربانی گرفت

کلانشهرهای جهان چگونه آلودگی هوا را شکست دادند

نیاز به یک معاهده اجرایی در بحث ریزگردها

حمایت های ویژه سازمان ملل از طرح های کاهش آلودگی هوا

هشدار برنامه محیط زیست سازمان ملل؛هوای آلوده بزرگترین تهدید برای سلامت بشر است

سازمان بهداشت جهانی: ثبت رسمی آلودگی هوا به عنوان یک دلیل اصلی سرطان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 5 ارديبهشت 1393برچسب:گازهای گلخانه ای,ایران,آلودگی هوا,رتبه,ذرات معلق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.